Kaksipyöräiset moottoriajoneuvot eivät juuri suojaa ajajaa millään lailla, verrattuna autoon, jossa ajaja istuu rautaisen, tai ainakin yleensä metallisen, kehikon sisällä erilaisten turvavempainten ympäröimänä. Moottoripyörä onkin vaarallisempi kulkuneuvo, eivätkä onnettomuudet ole mitenkään välttämättä kuskin varomattomuuden syytä: kun kaksi ajoneuvoa törmää, ei auto tai rekka ole se johon enemmän tulee lommoja. Moottoripyöräilijän kannattaakin, paitsi olla eritysien valpas liikenteessä, hankkia kunnolliset varusteet vammojen minimoimiseksi.

Tärkein, ja ainoa lain vaatima, suojavaruste on kypärä. Ihmisen pää on tärkein ruumiinosa, ja sen suojaaminen onnettomuuksissa onkin siten erityisen tärkeää. Asento, jossa pyörää ajetaan tekee melko todennäköiseksi että äkkipysäytyksen sattuessa kuski kohtaa maaston pää edellä, kaatuessa pää osuu ensin katuun ehkä vähemmän todennäköisesti. Kypärä vähentää vammautumisriskiä oleellisesti, jos onnettomuus tapahtuu.

Mopolla pääsee kauas, kuten laulussa todetaan, mutta siihen menee pitempi aika. Alhaisemman nopeuden takia mopo ei olekaan aivan yhtä vaarallinen värkki: Mopoilijalla on silti samalla lailla riski joutua jonkun huolimattoman autoilijan yliajamaksi, joten kypärä on mopollakin oleellinen suojavaruste, sama koskee skoottereita ja kevytmoottoripyöriä, tietysti.

Vaatetus suojaa ajajaa pahemmalta asfaltti-ihottumalta. Liukuminen tien pintaa jos pyörä kaatuu saattaa aiheuttaa vakavia pintavammoja muuten, iholla ja asfaltilla kun on koko lailla erilaiset ominaisuudet. Farkut suojaavat jo jonkun verran, tai muut tukevasta kankaasta tehdyt housut, samoin kuin takki, puristit suosivat nahka-asua, joka yhä edelleen puolustaa paikkaansa lujuudellaan, mutta erilaisia high-tech ajoasuja on saatavilla, jotka on tehty keinotekoisista materiaaleista erityisesti tarkoitukseen sopiviksi. Kyynärpää ja polvisuojat voivat olla integroituna ajoasuun.

Klassisesti moottoripyöräilijän kaikki turvavarusteet on kiinnitetty pyöräilijään, mutta isommissa koneissa on nykyään monia turvavarusteita itsessään. Muotoilu jo suojaa ajajaa enemmän kuin klassiset kromattu-metalli-mallit. Monissa on kuoren, joka lisää ajokin aerodynaamisuutta ja suojaa ajajan alaruumista, lisäksi tuulilasi. Uutuutena, joka nyt ei enää sekään ole kovin uutta, ovat turvatyynyt. Samalla periaatteella kuin auton turvatyynyt, tyyny täyttyy paineilmalla törmäyksen sattuessa ja paitsi pehmentää iskua yleensä myös estää kuljettajan holtittoman ilmalennon – systeemi on hyväksi havaittu sekä testeissä että maanteillä.