Siinä missä F1 on kuninkuuslaji autojen maailmassa, on Moto GP moottoripyörien vastaava kilpailu. Moto GP:ssä ajetaan Grand Prix -tyyppisillä asvalttiradoilla kaikkiaan kolmessa luokassa: MotoGP1, MotoGP2 ja MotoGP3. Aivan kuten F1:ssä, myös MotoGP:ssä kalusto on alansa kirkkainta kärkeä tekniikan saralla.

Kilpailuja on ajettu jo vuodesta 1949 tähän päivään asti. Eri kuutiotilavuuksilla varustetuilla pyörillä ajetaan omissa luokissaan, joista pienin on GP1-luokka. Tässä luokassa pyörät ovat moottoritilavuudeltaan 80–125 kuutiosenttiä. Pienten lukujen ei sovi kuitenkaan antaa hämätä, sillä pyörät viritetään huippuunsa ja kovimmat piikkisille pyörille mitatut nopeudet ovat 245km/t. Ihan peruskevareista ei siis suinkaan ole kyse.

Luokissa ylöspäin siirryttäessä kuutiotilavuudet luonnollisesti kasvavat, ja tehokkaimmat pyörät omaavat maukkaat 210 hevosvoimaa. Huippunopeudeksi näissä pyörissä mitataan jopa noin 340km/t, mikä on mutkaradalla melkoinen vauhti.
Traagisesti Italian osakilpailussa vuonna 1973 menehtynyt Suomen oma poika Jarno Saarinen ajoi itsensä 250-kuutioisten mestariksi 1972, ja nousi myös edellisenä vuonna hopealle 350-kuutioisissa. Saarisen lisäksi kovia kotimaisia nimiä ovat Kallion pojat, joista Mika Kallio on saavuttanut kunnioitettavat kolme MM-hopeaa ja yhden pronssin.

Italian Valentino Rossi on puolestaan voittanut MotoGP:n maailmanmestaruuden seitsemän kertaa ja kerännyt voittoja myös muissa luokissa. Kaikkien aikojen kovimpana MotoGP-kuskina pidetään Giacomo “Ago” Agostinia. Agostinille kertyi uransa aikana tililleen huimat viisitoista mestaruutta, ja lopetettuaan kilpa-ajon hän siirtyi Yamahan tallipäälliköksi.