Mopo on lyhenne sanasta moottoripolkupyörä, nykyään jo virallinen, lakitekstissäkin käytetty nimitys mopedille. Laissa mopoksi lasketaan moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45 km/h ja polttomoottorin tilavuus enintään 50 cm³ tai muun kuin polttomoottorin tapauksessa teho on enintään 4 kW. Mopoa saa ajaa 15-vuotiaasta lähtien.

Monelle moposta tulee mieleen Pappa-Tunturi, joita vieläkin näkee kunnostettuna liikenteessä. Varsinkin maaseudulla Pappa olikin pitkään suosittu kulkuneuvo, ja varsinainen työjuhta, jota käyttivät kaikki eikä vain varttunut väki. Pappamopo on yleisnimike mopoille joissa oli levyrunko, polkimet ja kaksi vaihdetta. Niitä valmisti Tunturin lisäksi toinen kotimainen valmistaja Solifer.

Kun moposta tuli nuoremman polven harrasteajoneuvo, urheilullisemmat mopot kuten maastoajoon sopivat endurot tulivat markkinoille. Myös pienempiä ja kevyempiä malleja alettiin valmistaa, joiden suosittu edelläkävijä oli putkirunkoinen Honda Z50 Monkey: sen kiinalaiskopioita myydään yhä edelleen Suomessa vaikka alkuperäistä ei enää tuoda Eurooppaan. Suosittuja valmistajia ovat esimerkiksi Yamaha ja Peugeot, ja myös suomalainen Solifer: myydyimmät mopomerkit nykyään ovat Baotian ja Derbin ”Senda” mallisto.

Moposkootterilla tarkoitetaan kaupunkiajoon tarkoitettua kevyttä skootteria. Skoottereissa on astinlauta ja jalkatilassa oleva etuseinä joka on tarkoitettu suojaamaan kuljettajaa roiskeilta ja viimalta, ja niissä on myös tavaratilaa. Suomen oloissa mopon käyttöaika vuoden mittaan on aika lyhyt, päivittäiseen kaupunkiajoon tarkoitetut kaksipyöräiset eivät ole yhtä suosittuja kuin eteläisemmissä maissa, mutta silti moposkootterit ovat eniten myyty mopotyyppi. Suosituin malli tässä luokassa on kiinalainen Baotian BT, mutta monet valmistajat tekevät moposkoottereita.