Tärkeintä suojavarustetta, kypärää, on olemassa erimallisia eri käyttötarkoituksiin. Normaaliajoon paras on umpikypärä, joka suojaa koko päätä ja peittää niskan. Kypärässa löytyy myös suojaava osa leuan edessa, ja silmien ja nenän kohdalla on suojaava visiiri. Umpikypärillä jotka ovat tarkoitettu maastokäyttöön on suojaavampi visiiri ja leukaosa koska ne ovat usein avoimia kasvojen kohdalta. On myös sellaisia umpikypäriä joilla on avattava leukasuoja, että voi kääntää leukasuojan ylös tai irrottaa sen kokonaan. Sillälailla moottoripyöräilijä voi syödä helpompi kypärä päässä.Kypärän on täytettävä EU:n määräämät laatuvaatimukset. Silti mikä tahansa kypärä ei ole välttämättä hyvä. Käyttömukavuuteen kannattaa kiinnittää huomiota, kuinka hyvin siinä ilma kiertää – kuumuuden ja huonon ilman aiheuttama väsymys voi sekin jo itsessään olla turvallisuusriski. Kypärän pitää myös istua hyvin, pysyäkseen paikallaan napakasti mutta samalla olla haittaamatta liikkuvuutta. Väriksi on hyvä valita joku muu kuin musta – valkoinen tai keltainen parantavat moottoripyöräilijän näkyvyyttä liikenteessä huomattavasti.Avokypärässä ei ole leuka- ja kasvosuoja, joten kasvojen suojaus on heikompi kun umpikypärällä, mutta avokypärä kuitenkin suojaa pään takaosaa yhtä hyvin. Avokypärässä on usein visiiri, ja ajaja käyttää silmien suojana ajo- tai aurinkolaseja. Avokypärä saattaa olla mukavampi käyttää, ja se antaa paremman näkyvyyden sivuille, josta syystä sitä vielä käytetään mm. maastoajossa jonkun verran.